top of page

כיצד לקרוא את הנתונים המופיעים על דופן הצמיג

הקדמה

אחד מהנתונים הקיימים ברישיון הרכב הינו מידת הצמיגים, קוד העומס והמהירות של הצמיגים והחישוקים הקיימים ברכב. אולם, יצרן הרכב מתיר מידות צמיגים נוספות לאותו סוג רכב.

מידות הצמיגים, עומס והמהירות משתנים מרכב לרכב, וישנו קשר ישיר למשקל הרכב, סוג המנוע, נפח המנוע, הספק המנוע וגורמים נוספים שעל פיהם קבע יצרן הרכב את המידות המותרות ברכב מסוים.

 

הרכבת צמיגים ברכב על-פי הוראות היצרן חשובה ביותר בשמירה על בטיחות הנסיעה. להתקנת צמיגים שונים ברכב יש קשר ישיר על בטיחות הנסיעה – מערכות הרכב, בלמים, היגוי ומערכות בטיחות אקטיביות ופאסיביות, ולמעשה על בטיחות הנסיעה בכללותה – הן לנוסעים ברכב והן למשתמשי דרך אחרים אשר עלולים להיפגע בדרך עקיפה מרכב אשר אינו בטיחותי.

 

חשוב להבהיר: במדינות שונות, כגון ארה"ב החוק מתיר הרכבת מידות צמיגים שונות מהמידות אשר פרסם יצרן הרכב, עם זאת האחריות מוטלת על המשתמש ברכב. במדינת ישראל, החוק מתיר להתקין אך ורק את המידות אשר התיר יצרן הרכב, לפיכך שימוש באתרים שונים בהם נראה שלרכב מותרים מידות שונות אינו מהווה אישור למידה כזו או אחרת. הנתונים שאנו מספקים הינם נתוני יצרן מאומתים לכל רכב ורכב על פי דגם הרכב, שנת ייצור, דגם ונפח המנוע וגם באמצעות מספר השלדה.

close-up-view-tire-with-tire-width-height-wheel-diameter-designation-tire-size-types-labels

ניקח כדוגמה את הצמיג הבא: 215/60R17 96H:

215 –  רוחב הצמיג במילימטרים.

60 –  גובה הצמיג כאחוז מרוחב הצמיג.

R –סוג הצמיג -רדיאלי

17 –  גודל החישוק באינצ'ים

96 – קוד (מדד) העומס של הצמיג (כושר הנשיאה המקסימלי)

H – קוד (דירוג) המהירות של הצמיג (המהירות המקסימלית המותרת לנסיעה עם צמיג זה).

לעיתים מופיעה בתחילה המידה האות P (Private) –  צמיג לרכבי נוסעים או LT (Light Truck) – צמיג מתאים לרכבי משא קלים.

מידת הצמיג יכולה להופיע בשיטה המטרית או הסטנדרטית (באינצ'ים).

המרה מהשיטה המטרית לאינצ'ים

יש להכפיל את רוחב הצמיג ביחס הגובה, אז לחלק ב-2540 ולהכפיל הכל ב-2 ואז להוסיף את גודל החישוק.

לדוגמה:

(235 x 60 / 2540 ) x 2 + 18 = 29

כדי לחשב את הרוחב יש לחלק את רוחב הצמיג ב-25.4.

לדוגמה:

235 / 25.4 = 9

גודל החישוק לא השתנה.

מכאן, מידת הצמיג המקבילה באינצ'ים היא: 29X9R18.

המרה מהשיטה הסטנדרטית (אינצ'ים) למטרית

ניקח צמיג לדוגמה: 33X10.5R17

רוחב הצמיג : הרוחב כפול 25.4.

לדוגמה:

10.5 x 25.4 = 265

(מעגלים למספר הקרוב)

כדי לקבוע את גובה הצמיג כאחוז מהרוחב יש להחסיר את גודל החישוק מרוחב הצמיג ולחלק ב-2.

לדוגמה:

(33 – 17) / 2 = 8

את התוצאה יש לחלק ביחס הצמיג ולהכפיל את התוצאה ב-100.

לדוגמה:

(8 / 10.5) x 100 = 75

(מעגלים למספר הקרוב)

מידת הצמיג המקבילה בשיטה המטרית היא : 265/75R17.

טבלת קוד (מדד) עומס צמיג

המספר של קוד העומס הוא דרך קיצור לתיאור קיבולת העומס הכוללת של הצמיג. כדי לגלות כמה משקל יכול לשאת צמיג, תזדקק לטבלת אינדקס עומס הצמיגים, כפי שמופיע להלן:

load_index_table

בהתבסס על טבלת קוד העומס, ניקח לדוגמה קוד עומס 94 מתאים לדירוג עומס צמיגים של 670 ק"ג בלחץ אוויר מרבי.

יכולת נשיאת העומס המקסימלית של כל ארבעת הצמיגים תהיה:

670 x 4 = 2,680kg

טבלת קוד (דירוג) מהירות צמיג

speed rating table

קוד (דירוג) מהירות ZR עדיין מופיע בחלק מהגדלים של צמיגים (לדוגמה: 245/40ZR17 91W). במקרה זה, "ZR" מציין יכולת מהירות מרבית של יותר מ-240 קמ"ש, בעוד ש-W מציין שהמהירות המרבית של הצמיג היא 270 קמ"ש.

חשוב לזכור:

תקנות התעבורה, תשכ"א-1961, קבועות כדלהלן:

סעיף 321(ג):

" לא יותקן אופן ברכב אלא אם כן הוא מתאים לצמיג במידותיו בהתייחס לקוטר תושבת האופן ורוחבו, כושר ההעמסה של הצמיג, לחץ האוויר המרבי המותר ומהירות המרבית לנסיעה בו, בהתאם להוראות היצרן. "

סעיף 322(ב):

" הצמיגים ברכב יותאמו לייעוד הרכב ויהיו בעלי אותם מבנה וכושר העמסה שקבע יצרן הרכב והמידות שנרשמו ברשיון הרכב. "

שים לב: בעת החלפת מידת צמיגים יש לוודא שהמידות כפי שמופיעות על הרכב, לרבות קוד עומס ומהירות יהיו רשומות ברישיון.

סעיף 322(ד):

(1) " לא יורכבו ברכב מנועי צמיגים שונים במידה, בכושר העמסה ובמבנה - בין רדיאלי ובין דיאגונלי - על סרן אחד; "

(2) " ברכב מנועי - למעט טרקטור ומכונה ניידת - יכול שיורכבו צמיגים בעלי מבנה שונה על סרנים שונים אלא אם כן קבע יצרן הרכב אחרת ובלבד שלא יורכבו – 

(א) צמיגים רדיאליים בסרן קדמי אם בסרן או בסרנים האחוריים הורכבו צמיגים דיאגונליים;

(ב) צמיגים רדיאליים שבהם חגורת פלדה בסרן קדמי, אם בסרן או בסרנים האחוריים הורכבו צמיגים רדיאליים שאין בהם חגורת פלדה. "

סעיף 322(ו):

" לא יורכב ברכב ששנת ייצורו –

עד 2005 – צמיג המוגבל למהירות פחותה מהמהירות המרבית המתוכננת של הרכב ובלבד שבמונית וברכב נוסעים פרטי יכול שיורכב צמיג בדרגת מהירות S;

2006 ואילך – צמיג שתכנן יצרנו ללחץ אוויר, לכושר העמסה ולמהירות הפחותים מאלה שתכנן יצרן הרכב, וברכב מסוג M1 ו-N1 – גם צמיג בעל קוד מהירות נמוך מדרגה S או מהמהירות המרבית של הרכב שקבע יצרן הרכב. "

bottom of page