top of page

בדיקת מינוס ליחידת בקרה אלקטרונית

בדיקת מינוס ליחידת בקרה אלקטרונית

בדיקת הזנת מתח (פלוס 12 וולט ומינוס) ליחידת בקרה אלקטרונית (מחשב) כלשהי, נראית לכאורה בדיקה פשוטה ביותר שכל מאבחן חושב שהוא יודע אותה בצורה מושלמת, בדיקה אותה הוא עושה מידי יום.

מה לעשות? רוב המאבחנים אינם יודעים לבדוק הזנת מתח למחשב, בדיקה מושלמת (בדיקה של 100%). הסיבה לכך היא שבספרות של יצרני הרכב לא מופיעה בדיקה זו, ובאף ספרות בעולם לא נתקלתי בהדרכה המכוונת לבדיקת הזנת מתח.

היכן המאבחן עלול ליפול בבדיקה הסטנדרטית שהוא מבצע מידי יום?

בדיקת מינוס ליחידת בקרה אלקטרונית

כיום המינוס ליחידת בקרה אלקטרונית, לרוב מחובר לנקודת פיצול בגוף הרכב. המספקת מינוסים ליחידות בקרה נוספות, או למערכות אחרות ברכב. לעיתים, מתקיני אביזרי רכב מתחברים למינוסים אלו או ב"התעלקות" על המוליך הקיים (לפעמים עם הלחמות ולפעמים ללא) . לעיתים המתקינים משחררים את הבורג או האום המהדקים את המוליכים לגוף הרכב ומוסיפים את המוליך המספק גוף למערכת האביזרים שהוסיפו לרכב, במקרים מסוימים הם לא מהדקים מספיק את הבורג או האום ולמעשה יוצרים התנגדות בין גוף הרכב והמוליכים המחוברים לגוף דרך הבורג או האום.

דוגמא לצומת הסתעפות מינוסים ברכב

ground-connection

ישנן מספר שיטות שמשתמשים בהם המאבחנים בבדיקת אספקת מינוס למחשב רכב כלשהו:

  • ניתוק המחבר מהמחשב וחיבור אוהמטר בין גוף הרכב ובין הפין המספק מינוס למחשב. נשאלת השאלה: אם קיבלנו תוצאה של 0.2 אוהם, האם המינוס תקין או לא?

בדיקת התנגדות המוליך באמצעות אוהמטר

groung-check-with-ohmmeter
  • ניתוק המחבר מהמחשב וחיבור וולטמטר בין פלוס המצבר (+V12) ובין הפין המספק מינוס למחשב. נשאלת השאלה אם תהייה התנגדות של 0.5 אוהם בחיבור המינוס, האם הוולטמטר לא יראה 12 וולט?

בדיקת מינוס באמצעות וולטמטר

ground-check-with-voltmeter
  • ניתוק המחבר מהמחשב וחיבור נורת ביקורת בין פלוס המצבר (+V12) ובין הפין המספק מינוס למחשב. נשאלת השאלה אם תהייה התנגדות של 0.5 אוהם בחיבור המינוס, האם הנורה לא תידלק בעוצמה?

בדיקת מינוס באמצעות נורת ביקורת

ground-check-with-light
  • ניתוק המחבר מהמחשב וחיבור נורת LED בין פלוס המצבר (+V12) ובין הפין המספק מינוס למחשב. נשאלת השאלה אם תהייה התנגדות של 0.5 אוהם בחיבור המינוס, האם הנורה לא תידלק בעוצמה?

בדיקת מינוס באמצעות נורת LED

ground-check-with-LED

מה המשמעות של התנגדות של 0.5 אוהם בחיבור המינוס המשותף למחשב ולשאר יחידות הבקרה והמעגלים השונים המתחברים להסתעפות המינוסים?

דוגמה לחיבור רופף בצומת הסתעפות מינוסים ברכב שיוצר התנגדות בקו

resistor-connected-in-series-to-battery

לצורך הבנת השאלה, נניח שהזרם שזורם בכבל המינוס של המחשב (זרם הפעלת המיקרופרוססור ושאר הרכיבים האלקטרונים) הוא בין 0.1 ל – 0.2 אמפר, במקרה זה, מפל המתח על הנגד לפי חוק אוהם (U = I X R), הוא: 0.5x0.2=0.1V. רוב המאבחנים יאמרו, שמפל מתח של 0.2V הוא נתון שאינו זקוק להמשך בדיקות והמצב הזה הוא תקין, האם באמת המצב תקין?

בדיקת מפל מתח באמצעות וולטמטר

voltage-drop-check-resistor

כאשר אנו מאבחנים תקלה במערכת כלשהי, לדוגמא, מערכת ניהול מנוע, במצב זה אנו לא מדליקים את האורות הגבוהים, את מפשיר האדים, את מערכת החימום וכד' לרוב רק מנוע הרכב פועל. אם נסתכל על ההסתעפות של המינוסים בתמונה לעיל, נראה שעוד מספר מערכות מחוברות לאותו חיבור גוף, נניח שאחת המערכות המחוברות למינוס זה צורכת זרם של 10 אמפר, במקרה זה מפל המתח על הנגד יהיה: 0.5x10=5V. המשמעות של המתח הזה במינוס של המחשב הוא הפסקת פעולת המחשב ברגע זה.

היות ורק באמצעות אוהם מטר ניתן לזהות את ההתנגדות החריגה, האם שיטה זו היא אכן שיטת הבדיקה הנכונה? התשובה היא לא, היות ואם תופיע התנגדות של 0.2 אוהם, במקרה זה כל מאבחן יאמר שהתוצאה תקינה, אבל אם יזרום זרם של 20 אמפר דרך אחת המערכות אזי שוב יהיה מפל מתח חריג במינוס: 20x0.2=4V.  

המסקנה שצריך שיטת בדיקה אחרת שמסוגלת לעלות על כל הבעיות שתיארתי לעיל. שיטת הבדיקה המומלצת היא בדיקת מפל מתח על קו המינוס מהמחשב לגוף הרכב , תוך העמסת המוליך בזרם גבוה יחסית לזרם המקורי של המחשב. ניתן לעשות זאת ע"י הפעלת כל הצרכנים המחוברים להסתעפות המינוסים , או ע"י "הבאת עומס חשמלי מהבית" כגון מנורה ראשית או כל נורה אחרת, כפי שמופיע באיור הבא.

בדיקת מפל מתח באמצעות וולטמטר תוך העמסת קו המינוס באמצעות נורה

voltage-drop-check-bulb-and-load

האם עכשיו נדע לבדוק מתח הזנה (+V12) למחשב רכב? אלו בעיות יכולות להיות בבדיקת מתח זה?

bottom of page