top of page

בדיקת פלוס ליחידת בקרה אלקטרונית

בדיקת פלוס ליחידת בקרה אלקטרונית

בדיקת הזנת מתח (פלוס 12 וולט ומינוס) ליחידת בקרה אלקטרונית (מחשב) כלשהי, נראית לכאורה בדיקה פשוטה ביותר שכל מאבחן חושב שהוא יודע אותה בצורה מושלמת, בדיקה אותה הוא עושה מידי יום.

מה לעשות? רוב המאבחנים אינם יודעים לבדוק הזנת מתח למחשב, בדיקה מושלמת (בדיקה של 100%). הסיבה לכך היא שבספרות של יצרני הרכב לא מופיעה בדיקה זו, ובאף ספרות בעולם לא נתקלתי בהדרכה המכוונת לבדיקת הזנת מתח.

היכן המאבחן עלול ליפול בבדיקה הסטנדרטית שהוא מבצע מידי יום?

בדיקת פלוס ליחידת בקרה אלקטרונית

כיום הפלוס (12V) ליחידת בקרה אלקטרונית, לרוב מגיע מנקודות פיצול המספקות הזנות מתח ליחידות בקרה נוספות, או למערכות אחרות ברכב (דרך ממסר או ישירות ממתג ההצתה). לעיתים, מתקיני אביזרי רכב מתחברים לפלוסים אלו או ב"התעלקות" על המוליך הקיים (לפעמים עם הלחמות ולפעמים ללא). רוב המתקינים אינם מצוידים בספרות הטכנית של יצרן/יבואן הרכב ולכן, המוליך הנבחר להתחברות הוא אותו מוליך שדקרו אותו באמצעות נורת לד שנדלקה. המתקינים ברובם אינם יודעים לשייך את החיבור לסוג המערכת ברכב, האם מותר ל"העמיס" את הקו שהתחברנו עליו? מה הזרם המקסימאלי שניתן להעמיס קו זה מבלי לגרום לשריפת הנתיך המקורי או לנזק למוליך עצמו?

דוגמה למעגל אספקת מתח למחשב כלשהו

voltage_supply_battery_ecu

ישנם מספר שיטות שמשתמשים בהם המאבחנים בבדיקת אספקת מתח חיובי למחשב רכב כלשהו:
 

  • ניתוק המחבר מהמחשב וחיבור וולטמטר בין מינוס המצבר  ובין הפין המספק פלוס למחשב. נשאלת השאלה אם תהייה התנגדות של 0.5 אוהם ומעלה בחיבור הפלוס, האם הוולטמטר לא יראה 12V?

בדיקת פלוס באמצעות וולטמטר

voltage-drop-check-voltmeter-battery-ecu
  • ניתוק המחבר מהמחשב וחיבור נורת ביקורת בין מינוס המצבר ובין הפין המספק פלוס למחשב. נשאלת השאלה אם תהייה התנגדות של  0.5 אוהם ומעלה בחיבור הפלוס, האם הנורה לא תידלק בעוצמה?

בדיקת פלוס באמצעות נורת ביקורת

battery-ecu-lamp-check
  • ניתוק המחבר מהמחשב וחיבור נורת LED בין מינוס המצבר ובין הפין המספק פלוס למחשב. נשאלת השאלה אם תהייה התנגדות של 0.5 אוהם ומעלה בחיבור הפלוס, האם הנורה לא תידלק בעוצמה?

בדיקת פלוס באמצעות נורת LED

positive_check_led_battery_ecu
  • מה המשמעות של התנגדות של 0.5 אוהם בחיבור הפלוס המשותף למחשב ולשאר יחידות הבקרה, האביזרים והמעגלים השונים המתחברים להסתעפות הפלוסים?

דוגמה לחיבור רופף ביציאת מתג ההצתה שיוצר התנגדות בקו

battery_ecu_resistor

לצורך הבנת השאלה, נניח שהזרם שזורם בכבל הפלוס של המחשב (זרם הפעלת המיקרופרוססור ושאר הרכיבים האלקטרונים) הוא בין 0.1 ל – 0.2 אמפר, במקרה זה, מפל המתח על הנגד לפי חוק אוהם (U = I X R), הוא: 0.5X0.2 = 0.1V. רוב המאבחנים יאמרו, שמפל מתח של עד 0.2V הוא נתון שאינו זקוק להמשך בדיקות והמצב הזה הוא תקין, האם באמת המצב תקין?

בדיקת מפל מתח באמצעות וולטמטר

battery-ecu-lamp-resistor-voltmeter-check

כאשר אנו מאבחנים תקלה במערכת כלשהי, לדוגמא, מערכת ניהול מנוע, במצב זה אנו לא מדליקים את האורות הגבוהים, את מפשיר האדים, את מערכת החימום וכד' לרוב רק מנוע הרכב פועל. אם נסתכל על ההסתעפות על קו הפלוס בתמונה לעיל, נראה שעוד מספר מערכות, אביזרים מחוברות לאותו חיבור פלוס, נניח שאחת המערכות המחוברות לפלוס זה צורכת זרם של 10A, במקרה זה מפל המתח על הנגד יהיה: 10X0.5 = 5V. המשמעות של המתח הזה שלמחשב הרכב יגיע מתח של 7V = 12-5 והמשמעות היא: הפסקת פעולת המחשב ברגע זה.

היות ורק באמצעות אוהם מטר ניתן לזהות את ההתנגדות החריגה, האם שיטה זו היא אכן שיטת הבדיקה הנכונה? התשובה היא לא, היות ואם תופיע התנגדות של 0.2 אוהם, במקרה זה כל מאבחן יאמר שהתוצאה תקינה, אבל אם יזרום זרם של 20A דרך אחת המערכות אזי שוב יהיה מפל מתח חריג בפלוס:  20X0.2 = 4V.    

המסקנה שצריך שיטת בדיקה אחרת שמסוגלת לעלות על כל הבעיות שתיארתי לעיל. שיטת הבדיקה המומלצת היא בדיקת מפל מתח על קו הפלוס מהמחשב לפלוס המצבר ברכב , תוך העמסת המוליך בזרם גבוה יחסית לזרם המקורי של המחשב. ניתן לעשות זאת ע"י הפעלת כל הצרכנים המחוברים להסתעפות הפלוסים (מה שמצריך הסתכלות בסכמות יצרן הרכב) , או ע"י "הבאת עומס חשמלי מהבית" כגון מנורה ראשית או כל נורה אחרת, כפי שמופיע באיור הבא.

בדיקת מפל מתח באמצעות וולטמטר תוך העמסת קו הפלוס באמצעות נורה

battery-ecu-lamp-resistor-voltmeter-check
bottom of page