top of page

בדיקת תקינות דיודת הגנה בתוך ממסר

בדיקת תקינות דיודת הגנה בתוך ממסר

מערכות בקרה אלקטרוניות רבות ברכב, כוללות יחידות בקרה המפעילות ממסרים המפעילים עומס חשמלי כגון שסתומים, מנועים חשמליים וכו'. היות ובתוך יחידת הבקרה יש טרנזיסטור שלרוב מספק מינוס לסליל הממסר, חייב יצרן יחידת הבקרה להגן על הטרנזיסטור מפני נחשולי מתח גבוה (ספייקים), הנוצרים ברגע הפסקת הזרם דרך סליל הממסר. ישנם מערכות ברכב, שיצרן יחידת הבקרה שלהם לא הוסיף מעגל הגנה בתוך יחידת הבקרה, ואז, יצרן הרכב חייב להוסיף רכיב הגנה חיצוני בכדי להגן על יחידת הבקרה. באיור הבא רואים משאבת דלק המופעלת דרך מגעי הממסר שנסגרים ברגע שהטרנזיסטור בתוך יחידת בקרת המנוע מספק מינוס לסליל הממסר, לולא דיודת ההגנה המחוברת בתוך הממסר בין שני קצוות הסליל, היה מופיע נחשול מתח גבוה (בין 150 עד 200 וולט) ברגע הפסקת הזרם דרך סליל הממסר. המתח הגבוה שנוצר לפי חוק לנץ, נמצא תמיד בקוטביות הפוכה, כלומר, לולא הדיודה, המתח הגבוה, היה פורץ בין הקולקטור והאמיטר של הטרנזיסטור והיה הורס אותו. הוספת הדיודה גורמת לנחשול המתח הגבוה, להיעצר בגובה מתח פריצת הדיודה (0.7 וולט), ובכך מונעת מהמתח להתפתח לערכים העלולים להזיק לטרנזיסטור.

ממסר עם דיודת הגנה במערכת הזרקת בנזין

ecu-diode-battery-diagram

כיצד ניתן לבדוק תקינות הדיודה בתוך הממסר

בעל מקצוע שיחליף ממסר המכיל בתוכו דיודת הגנה בממסר רגיל ללא דיודת הגנה, יגלה שהממסר מופעל כרגיל והמערכת פועלת כשורה, אבל, בכל פעם שהממסר יתנתק (הזרם דרך סליל הממסר מופסק), יופיע נחשול מתח גבוה. במידה ובתוך יחידת הבקרה אין מעגל הגנה למתח גבוה, אזי בכל פעם שיופיע נחשול המתח הגבוה, תיתכן סכנת נזק לטרנזיסטור בתוך יחידת הבקרה. בפועל, יחידת הבקרה תוכל לפעול ללא תקלות, אך מאידך, אף אחד לא יכול להבטיח שיחידת הבקרה תשמור על שלמות ומתי היא תינזק. כיצד ניתן לוודא שאכן יש דיודה בתוך הממסר ושאכן היא תקינה?

כל מאבחן יודע שכדי לבדוק תקינות דיודה, יש לוודא שהדיודה מוליכה בכיוון אחד בלבד ולצורך כך ניתן להשתמש ברב מודד בתחום בדיקת דיודות או בתחום של אוהמטר.

רב מודד המחובר לסליל ממסר עם דיודת הגנה

diode-voltmeter

השימוש ברב מודד לבדיקת תקינות דיודה בתוך ממסר אינו אפשרי, היות והדיודה מחוברת במקביל לסליל הממסר ולכן בדיקת התנגדות הסליל (יציאות 85 ו – 86) זהה בשני מצבי ההולכה של הדיודה.

 

לכן השיטה המופיעה להלן היא הפשוטה והנכונה לבדיקת תקינות הדיודה: בשיטה זו מנצלים את תכונת הדיודה להולכת זרם בכיוון אחד בלבד. לצורך הבדיקה משתמשים במצבר 12V ובנורת בדיקה בעלת הספק של 3W.

בשלב הראשון יש לחבר את הממסר למצבר ולנורה כפי שמופיע באיור הבא: במצב זה זורם הזרם מהמצבר דרך נורת הבדיקה, למגע סליל הממסר (86) דרך סליל הממסר למגע הסליל (85) ולמינוס המצבר. היות והדיודה אינה מוליכה והתנגדות סליל הממסר גבוהה יחסית להתנגדות הנורה לכן, תישמע נקישת סגירת מגעי הממסר והנורה לא תידלק עקב הזרם החלש דרך הנורה.

בדיקת מצב אי הולכת הדיודה

electrical-circuit-battery-diode-led

בשלב השני , יש להפוך את כיוון המצבר כפי שמופיע באיור הבא: במצב זה זורם הזרם מהמצבר למגע הסליל הממסר (85) דרך הדיודה למגע סליל הממסר (86),  דרך נורת הבדיקה, ולמינוס המצבר. היות וזורם זרם דרך הדיודה ולא דרך סליל הממסר, לכן, לא תישמע נקישה ונורת הביקורת תידלק

בדיקת מצב אי הולכת הדיודה

electrical-circuit-battery-diode-led-working
bottom of page