top of page

בדיקת מודול הצתה השראתי על שולחן בדיקה

בדיקת מודול הצתה השראתי על שולחן בדיקה

מודול השראתי (המופעל ע"י לקטן מגנטי) ניתן לבדוק בכמה דרכים פשוטות. הדרך הפשוטה ביותר היא לבודקו בתוך הרכב עצמו, תחילה יש לזהות את מיקום המודול, האם הוא בתוך המפלג או מחוץ למפלג, מהם היציאות של המודול, במידה ולא מכירים יש להיעזר בשרטוט מתאים או בחבר טלפוני. בהסבר המופיע להלן השתמשנו במפלג השראתי, במודול ובסליל הצתה שלא שייכים בפועל לאף סוג של רכב, הם רק לצורך ההסבר.

רכיבי מערכת הצתה אלקטרונית השראתית

electrical-diagram-battery-coil-module-plug-distributor

כאשר בודקים ברכב עצמו תחילה יש לבדוק שמגיע מתח למסוף החיובי של סליל ההצתה כשפותחים את מתג ההצתה, לאחר מכן יש לחבר נורה של 12 וולט בהספק של5W  במקביל למסופים של סליל ההצתה, את החוט מתח הגבוה שמתחבר למפלג יש לחבר למצת בדיקה המחובר לגוף הרכב. בזמן ההתנעה הנורה חייבת להבהב ובמצת יופיע ניצוצות, במידה ואין ניצוצות והנורה לא מהבהבת, יש לבדוק את הרציפות בין המודול לסליל ההצתה (בחיבור המינוס בסליל ההצתה ובין המודול, ובנוסף  שמגיע מתח הזנה למודול), לאחר מכן יש לבדוק את התנגדות הלקטן המגנטי במפלג, כמו כן יש לוודא שהלקטן אינו מקוצר לגוף המפלג ושהחוטים שלו מגיעים למודול. לפני שמחליטים שהמודול תקול וצריך להחליפו צריך לוודא שסליל הלקטן מייצר מתח (כשהוא מחובר למודול), ניתן לעשות זאת באמצעות מד מתח חילופין אך מומלץ לעשות זאת באמצעות סקופ.

כאשר רוצים לבדוק את המודול על שולחן בדיקה יש לפעול כדלקמן: תחילה יש לזהות את יציאות המודול, יש לחבר את המודול למקור מתח, לסליל הצתה רזיסטורי או לסליל ההצתה המקורי של המודול, את יציאת המתח הגבוה יש לחבר למצת בדיקה כפי שמופיע באיור.

בדיקת מודול על שולחן בדיקה

electrical-diagram-battery-coil-module-plug

ישנם במספר ספרי שירות של חברות הרכב הסברים לבדיקת מודולים על שולחן בדיקה. בשיטה שלהם הם ממליצים במקום סליל הצתה להשתמש במנורה של 18W, שיטה זו לא מדויקת, מאחר, שהסליל הראשוני בסליל ההצתה מייצר מתחי השראה גבוהים (מאות וולטים) בזמן הפסקת הזרם דרכו. אם נחבר מנורה כעומס במקום סליל הצתה, בזמן בדיקת המודול, המנורה תהבהב ותסמן שהמודול תקין, גם במקרה שמערכת ההגנה הפנימית של המודול מפני מתחים מושרים פגומה, ונחליט לפי ההבהוב שהמודול תקין, כאשר נחבר את המודול לרכב, הוא עלול להינזק כתוצאה מהמתח המושרה הגבוה הנוצר בסליל ההצתה, לא תמיד הוא יינזק מיד ולעיתים תוך כדי הנסיעה המנוע יכבה והתוצאה לא תהיה נעימה כלפי הלקוח.

שיטות למיתוג המודול

את המודול ניתן למתג (הפעלה והפסקה) במספר שיטות פשוטות:

  • לקחת מפלג השראתי כלשהו (תקין) ולחבר את יציאות המפלג את יציאות המודול (ראה איור 1). בזמן סיבוב המפלג צריכים להופיע ניצוצות במצת. אם לא מופיעים ניצוצות במצת סימן שהמודול לא תקין.

    לצורך בדיקה זו אין חשיבות לקוטביות המתח המופק מהמפלג, כלומר, לא חשוב כיוון סיבוב המפלג.

בדיקת מודול על שולחן בדיקה באמצעות מפלג השראתי

electrical-diagram-battery-coil-module-plug-distributor
  • לקחת מנורת ביקורת 3W, לחבר צידה האחד למצבר (קוטב חיובי) ועם צידה השני של המנורה יש לגעת לסירוגין באחת מיציאות המודול שנותק מהלקטן המגנטי ראה איור, אם בזמן הנגיעה והניתוק של המנורה מאחת הרגליים או משתיהן, לא מופיע ניצוץ מהמצת, סימן שהמודול לא תקין. במקום מנורה ניתן להשתמש בסוללה של 1.5V (חשוב קוטביות הסוללה) או באוהמטר שבתוכו למעשה קיימת סוללה. חשוב לדעת שישנם מודולים אשר זקוקים למתח שלילי (מינוס) בכדי לפעול ואז שיטה זו לא נכונה.
    שיטת בדיקה זו מתאימה מאוד לעבודה ב"שטח", כלומר, כאשר הולכים לחלץ רכב שהמנוע שלו הפסיק לפעול בגלל בעיות הצתה. באופן מעשי ניתן לחבר פלוס מלא מהמצבר אל יציאת המפלג (ללא מנורת ביקורת), אך היות וישנם מודולים, בהם אחת מהיציאות של הלקטן במודול מקוצרת ישירות לגוף, ובכדי למנוע קצר מלא לגוף, אנו משתמשים במנורה המשמשת כצרכן או בסוללה עם מתח נמוך.

בדיקת מודול על שולחן בדיקה באמצעות נורה

electrical-diagram-battery-coil-module-plug-check-lamp
  • לקחת שנאי הממיר מתח חילופין מ-220C ל- 1.5-12V ולחבר את יציאות השנאי ליציאות המודול כפי שמופיע באיור, ברגע חיבור השנאי אל המודול צריכים להופיע ניצוצות במצת בתדר הרשת 50Hz. אם לא מופיעים ניצוצות במצת סימן שהמודול לא תקין.

בדיקת מודול על שולחן בדיקה באמצעות שנאי

electrical-diagram-battery-coil-module-plug-transformator
bottom of page