top of page

החטאת בעירה (ניצוץ) בזמן נסיעה

החטאת ניצוץ היא בעיית נסיעה שכיחה אשר לעיתים יכולה להיות קשה לאבחון. קשה לפספס החטאת ניצוץ במנוע בעל ארבע צילינדרים. המנוע רועד בצורה חזקה בסרק, דבר הגורם לרעידות ברכב ובהגה בפרט. ייווצר קושי בהתנעה ואפילו יכבה בסרק.

כאשר מתרחשת החטאת ניצוץ, הרכב סובל מסימפטומים כגון פליטה ואיכות הסרק, ביצועי מנוע וחיסכון בדלק. כאשר רכב עם בעיה זו מגיע לבדיקת פליטה (4 גזים) רוב הפעמיים הרכב יכשל בבדיקה בגלל הרמה הגבוהה של הפחמימן באגזוז.

 

החטאת ניצוץ יכולה להיגרם מ-3 סיבות:​

  • חוסר ניצוץ

  • תערובת דלק/אוויר מחוץ לתחום ההצתה

  • חוסר יכולת דחיסה

 

חוסר ניצוץ כולל כל דבר היכול למנוע ממתח הסליל לעבור בין אלקטרודות המצת, כגון מצתים שחוקים, מלוכלכים או פגומים, חוטי הצתה פגומים ואפילו מכסה מפלג שבור. סליל חלש (אנרגיית הניצוץ חלשה ) או עודף דלק במנוע יפגע בכל הצילינדרים ולא רק באחד.

 

"החטאת בעירה ענייה" נגרמת כאשר תערובת דלק/אוויר ענייה מדי. הדבר יכול להיגרם בגלל מזרק מלוכלך, סתום או דלק לא מתאים, דליפות אוויר או לחץ דלק נמוך בגלל משאבה חלשה, ווסת לחץ או מסנן מוגבל. לחץ דלק נמוך, דליפות אוויר ושסתום EGR ישפיעו בד"כ על כל הצילינדרים ולא על אחד ספציפי.

חוסר יכולת דחיסה מתכוון למעשה שהצילינדר מאבד את רוב תערובת דלק/אוויר לפני ההצתה. שסתום פליטה שרוף (פגום) או אטם הצילינדר פגום הם רוב הסיכויים לסיבות לבעיה זו. אם שני צילינדרים סמוכים מחטיאים, רוב הסיכויים שהסיבה היא שאטם הצילינדר הוא הגורם לבעיה. כמו כן כאשר מנוע מתחמם יותר מדי או לא מתקרר אטם הראש הוא כנראה הסיבה לכך.

 

כאשר נתקלים בהחטאת ניצוץ קבועה, בידוד הצילינדר שמחטיא הוא השלב הראשון באבחון הבעיה.

השיטה הישנה למציאת הצילינדר החלש היא ניתוק כל אחד מסלילי ההצתה אחד אחרי השני כאשר המנוע בסרק, וכאשר אין שינוי במהירות הסרק אז אפשר לזהות את הצילינדר החלש.

בדיקת איזון צילינדרים מבצעת את אותה הפעולה של הבדיקה הישנה אך דורשת מכשיר אבחון וחיבורו למנוע. הבדיקה הזו עדיפה על בדיקה של ניתוק חוטי הצתה מכיוון שהיא אינה מסכנת את המערכת ממתח "חי" שיכול לעבור בסלילי ההצתה המנותקים ולגרום נזק לאלקטרוניקה של מערכת ההצתה.

כאשר חוט הצתה מנותק ממצת, המתח הגבוה לא עובר דרך הסליל עד גוף המנוע כפי שהוא אמור לעבור ולמעשה חוזר דרך הסליל אחורה. רוב מערכות ההצתה יכולות לעמוד בעומס הזה אבל לא לאורך זמן ממושך. אם מודול סליל ההצתה כבר חלש יחסית הדבר יכול לגרום נזק לסליל.

 

בעזרת סקופ ניתן לראות בברור צילינדר חלש. בדיקה באמצעות סקופ תחשוף בקלות את מתחי ההצתה עבור כל צילינדר. כאשר הצילינדר מספר 1 יהיה הראשון מצדו השמאלי של הסקופ ולאחריו שאר הצילינדרים לפי סדר ההצתה.

oscilloscope-graph-line-1

במידה והמתח על אחד הצילינדרים יהיה גבוה או נמוך בצורה ניכרת מהאחרים יהיה ניתן לזהות את הצילינדר הבעייתי. מתח הצתה נמוך יכול להצביע על מצת סדוק, מקוצר או סתום.

מתח הצתה גבוה בדרך כלל יצביע שהמרווח בין אלקטרודות המצת גדול מדי או חוט המצת מנותק או תערובת ענייה מדי בצילינדר או יחס דחיסה גבוה מדי (פיח בראש מנוע).

 

במידה וכל מתחי ההצתה זהים בסרק, בדיקת מתח תעזור למציאת החטאת הניצוץ כאשר המנוע בעומס. כדי לבצע בדיקה זו, יש צורך לפתוח את המצערת ואז לתת לה להיסגר בזמן צפייה של סדר ההצתה בסקופ. כל מתחי ההצתה אמורים לעלות בזמן בדיקת מתח בהאצה, אם אחד הצילינדרים עולה הרבה יותר או מעט מאוד לעומת האחרים, אפשר לזהותו כצילינדר הבעייתי.

oscilloscope-graph-line-2

ספייק מתח גבוה מהשאר מציין התנגדות גבוהה במעגל הניצוץ בצילינדר המתאים. בדוק שההתנגדות אינה גבוהה מדי או נתק בחוט ההצתה. ספייק מתח הנמוך מהשאר מציין הפסד מתח. בדוק מצת סדוק, מקוצר או פגום. החטאת ניצוץ בעומס כאשר שאר ספייקי המתח נמוכים יחסית בזמן בדיקת מתח בהאצה למעשה תתאר מצב בו המתח האפשרי מהסליל נמוך. הסיבה האפשרית לתקלה זו היא סליל הצתה פגום, אך גם מצבר חלש יכול לגרום לבעיה. חשוב לבדוק את מתח המצבר ומתח הטעינה.

כאשר בודקים בעזרת סקופ, קו שריפת הניצוץ הוא הקו המופיע מיידית לאחר ספייק מתח ההצתה. גובה הקו למעשה מתאר את תערובת דלק/אוויר אם היא ענייה או עשירה.

אם תערובת הדלק היא עשירה אזי קו שריפת הניצוץ בסקופ יהיה נמוך מהנורמאלי.

oscilloscope-graph-line-3

אם תערובת הדלק היא ענייה אזי קו שריפת הניצוץ בסקופ יהיה גבוה מהנורמאלי.

oscilloscope-graph-line-4

תערובת ענייה בצילינדר בודד יכולה להיגרם ע"י אטם פגום בסעפת היניקה, דליפת אוויר בטבעות הגומי, שסתום EGR דולף או מלוכלך, מזרק דלק לא פעיל או סתום. תערובת ענייה יכולה להיגרם גם ע"י שסתום אגזוז דולף או אטם ראש דולף.

אם בסקופ נראים כל קווי שריפת הניצוץ גבוהים מהרגיל,כלומר תערובת דלק ענייה, הסיבה היא משהו המשפיע על כל הצילינדרים כגון: דליפה במערכת היניקה, צינור ואקום דולף, שסתום EGR דולף, אטם מצערת פגום או לחץ דלק נמוך.

תערובת עשירה בצילינדר בודד נפוצה פחות, אך עדיין יכולה לקרות אם מזרק הדלק דולף. תערובת עשירה בכל הצילינדרים שכיחה יותר ויכולה להיגרם ע"י חיישן חמצן פגום או חיישן טמפרטורה פגום, ווסת לחץ דלק פגום.

דבר נוסף שניתן לבדוק בקווי שריפת הניצוץ בסקופ הוא משך זמן המחזור של כל קו. אם משך זמן הבעירה גדול מ – 2 מילישניות, תערובת דלק/אוויר עשירה בצורה חריגה ואם משך זמן הבעירה קצר מ – 0.75 מילישניות אז התערובת ענייה מדיי.

oscilloscope-graph-line-5

אם יש החטאת בעירה וצילינדר אחד מבודד (פגום), הבעיה היא המצת שלו. אם מבודד המצת סדוק או שבור, הבעיה נמצאה. אם המצת תקין אך רטוב, יש צורך לבדוק את החיווט למצת ע"י בדיקת התנגדות.

אם המצת סתום, אזי הבעיה להחטאת הבעירה נמצאה אך עדיין יש צורך לקבוע מה גרם למצת להיסתם. שכבות פחמן שמנוני שחור מאפיינות מנוע ששורף שמן. הסיבה האפשרית ביותר היא אטמי שסתום שחוקים או שרוולים שחוקים, אך גם טבעות גומי שחוקות וצילינדרים יכולים לאפשר לשמן להיכנס לתא הבעירה. החלפת המצת תפתור את בעיית החטאת הבעירה בצורה זמנית, עד אשר בעיית צריכת השמן לא תיפתר המנוע ימשיך לסתום שסתומים.

בדיקת דחיסה עוזרת לקביעה האם השמן עובר דרך טבעות או שרוולי הגומי. אם בצילינדר יש דליפה קטנה או לחץ הדחיסה שלו טוב כאשר השמן מותז לתוך הצילינדר, הדבר יצביע על צורך באטמי שסתומים חדשים.

מצת שיש בו הרבה שאריות לבנות-חומות יציין דליפת נוזל (קירור) אחרי אטם הראש או דרך סדק בתא הבעירה. בעיה זו תחמיר יכולה רק להחמיר ובסופו של דבר תוביל לבעיות חמורות יותר אם הדליפה לא תתוקן. נוזל הקירור הורס את השימון וע"י כך לגרום נזק למסב ולצילינדר אם יכנס לצילינדר או לבית הארכובה. איבוד נוזל הקירור יכול גם לגרום לחימום יתר דבר היכול לסדוק או לעקם את ראשי הצילינדרים. בדיקת לחץ של מערכת הקירור תעזור לבדיקה באם יש תחושה לבעיה זו.

מצתים אשר נדלקים בהצתה מוקדמת או נפגעים מהפיצוץ (של הבעירה), יכולים לציין על זמן לביצוע בדיקות תזמון (טיימינג), פעולת ומצב מערכת הקירור אשר גורמת לתערובת דלק/אוויר ענייה.

בדיקת דחיסה צריכה להתבצע אם המצת וחוט המצת תקינים אך הצילינדר חלש כדי לקבוע אם הבעיה קשורה לדחיסה. ברוב המקרים שסתומי האגזוז יאבדו את האטמים שלהם והדבר עלול לגרום לדליפה.

הטיפול במקרה של שסתום דולף הוא ביצוע בדיקות לדליפת שסתומים והטיפול במקרה של אטם ראש דולף הוא החלפת האטם. כמו כן הטיפול במקרה של טבעות שחוקות וצילינדרים הוא לעשות אוברול או החלפת המנוע.

דחיסה נמוכה יכולה להיגרם מפיקה מעוגלת. אם השסתום לא נפתח הצילינדר לא יכול לזוז בצורה נורמאלית והדחיסה תהיה נמוכה. בדיקה ויזואלית של תנועת השסתומים והפיקות הכרחית אם יש חשש לבעיית דחיסה נמוכה.

 

אם הדחיסה ורכיבי ההזרקה בצילינדר המפספס תקינים, האפשרות שיכולה להיות היא בעיה הקשורה בדלק. הבדיקה הראשונית שיש לבצע היא בדיקת מתחים במזרקים. מזרק טוב יזמזם בזמן שהמנוע עובד. אם הוא אינו מזמזם סימן שהוא פגום, בדיקת המתח תוכל לכוון את מקור הבעיה לא רק למזרק עצמו אלא לחיווט או למחשב.

אם המזרק מרסס דלק ומזמזם אבל הצילינדר לא מקבל מספיק דלק, המזרק מלוכלך או סתום. יש להוציא את המזרק ולנקות אותו. ניתן גם לצפות בעזרת סקופ בביצועי המזרק ולבדוק את תגובתו לשינויי תערובת דלק/אוויר.

קו ישר בסקופ יראה שהמזרק אינו מתפקד כלל או לא מקבל מתח.

גל יורד צריך להופיע כאשר המזרק נפתח ועובד כראוי ולעלות כאשר סוגרים את המתג. הסקופ מראה כמה זמן המזרק פתוח, בדיקה באמצעות הסקופ יכולה לעזור בקלות רבה יותר לאבחון התקלה.

כאשר מוציאים מזרק לניקוי דבר חשוב מאוד לבדיקה הוא אופן הריסוס שלו, כלומר זרם הריסוס של המזרק.

אם התקלה היא אינה החטאת ניצוץ בצילינדר בודד אלא בצורה אקראית בין הצילינדרים, יש סיכוי שכל המזרקים מלוכלכים. אך מומלץ גם לבדוק את לחץ הדלק במערכת, מסנן דלק והואקום ביניקה.

bottom of page