top of page

מה קורה כשנורת בדוק מנוע (check engine) נדלקת?

הרכבים של היום מבוקרים ע"י מחשבים רבים ובראשם "המחשב" או למעשה מחשב ניהול מנוע ECM/PCM. כדי לתקן או לשנות את ביצועי הרכב או נתון אחר כלשהו יש צורך בסקנר כדי לתקשר עם מחשב בקרת מנוע.

כאשר נורת ביקורת תקלות נדלקה או נורת בדוק מנוע בגלל שמחשב הרכב איבחן תקלה שיכולה לגרום לפליטות המזהמים לעלות. דבר זה לא אומר בהכרח שהרכב אינו תקין או מזהם יתר על המידה. נורת התקלות נדלקת על מנת להתריע שמשהו לא כשורה ומצריך את תשומת הלב של הנוהג ברכב.

התקלה יכולה להוביל לנזק חמור למנוע או נזק כבד אחר או אפילו יכולה להיות תקלה קטנה כמו פקק גז משוחרר, איבוד גז וכו'. בכל מקרה אין דרך לדעת בוודאות מהי התקלה ללא התקשרות (חיבור) לרכב באמצעי אבחון כלשהו. הדרך הטובה ביותר היא חיבור סקנר לשקע אבחון התקלות, הסקנר הינו כלי עזר בלבד שיכול לתת כיוון לאיתור התקלה, איתור ופיתרון התקלה נמצא בידך, בעזרת הידע שלך אבחון תקלות נכון יעזור למצוא את התקלה במהרה.

בהמשך הכתבה ישנם מספר טיפים לפתרון בעיות מצויות בנושא אבחון תקלות כאשר נורת ה-check engine נדלקה.

אמנם אנו חוזרים על טיפ אשר נמצא בכתבה - 10 טעויות דיאגנוסטיקה נפוצות, אך זוהי בעיה שכיחה של "איתור תקלות" והיא - החלפת חלקים ללא בדיקה אמיתית ויסודית של מקור הבעיה. דבר העלול לגרום לעלויות כספיות רבות של החלפת חלקים תקינים,בזבוז זמן עבודה יקר ועוגמת נפש ללקוח.

מערכת האבחון המובנת – OBD –On Board Diagnostic system 

כאשר זוהתה תקלה ע"י המחשב, מערכת האבחון מוציאה פלט של קוד תקלה DTC לזיכרון המחשב. קוד התקלה מתאים לסוג מסוים של קוד. קוד התקלה לאו דווקא יבחין ברכיב התקול או בסיבה לתקלה, אך בוודאות יוכל להורות על מערכת הבקרה ממנה נבעה התקלה או מעגל חיישן תקול (כמו כן חיווט יכול להיות גורם לתקלה) או החטאת ניצוץ או תערובת ענייה/עשירה. ע"י קריאה נכונה של קוד התקלה והבנת קוד התקלה ואזור הבעיה תוכל לקבל רעיון של מה לא בסדר.

הקוד לבד לא יכול לעזור לתקן את התקלה, קוד תקלה P0174 לדוגמא מציין על תערובת ענייה מדיי בצד ימין. תערובת ענייה יכולה להיגרם ע"י מספר גורמים שונים ועלולה שלא לגרום לסימפטומים כלל או סרק קשה, היסוס במנוע ובהאצה, הנעה קשה, איבוד הספק או פליטות מזהמים חריגות.

הסקנר יכול לעזור באבחון התקלה – בעזרתו ניתן לקבל מידע עכשווי על החיישנים בזמן אמת: מהירות מנוע, זרימת אוויר, עומס על המנוע, תזמון הצתה, טמפרטורת נוזל קירור, מתחים בחיישנים, מצב המצערת, מערכת ניהול מנוע, מצב המתגים וכו'.

bottom of page