top of page

קוד תקלה Trouble Code P0420

דגם רכב בעל שני חיישני חמצן, האחד לפני הממיר הקטליטי שתפקידו לדאוג שיחס האוויר דלק ישמר במהירויות מנוע קבועות ביחס של 1:14.7. החיישן השני ממוקם אחרי הממיר הקטליטי ותפקידו העיקרי לפקח על יעילות הממיר הקטליטי. כאשר הרכב בנסיעה במהירות מתאימה ובטמפרטורת מנוע תואמת, יחידת בקרת המנוע (מחשב המנוע) משווים את הערכים של שני החיישנים. במידה והערכים של שני החיישנים זהים, כלומר, הממיר הקטליטי לא ביצע את ייעודו, יחידת הבקרה תדליק נורת מנוע ותרשום את קוד התקלה P0420.

 

החיישן הראשון לפני הממיר דוגם את גזי הפליטה שיוצאים ישירות מסעפת הפליטה, תמיד הגזים השרופים יכילו פרודות דלק לא שרופות HC, לכן חיישן החמצן הקדמי מייצר מתח שנע בין 0.2 וולט (תערובת ענייה) ל – 0.8 וולט (תערובת עשירה). לאומת זאת, החיישן האחורי דוגם את גזי הפליטה שעוברים דרך הממיר הקטליטי, הממיר עצמו מחמצן את גזי הפליטה וממיר את פרודות הדלק HC לפרודות מים H2O  ולפרודות דו תחמוצת הפחמן CO2, לכן חיישן החמצן הקדמי אינו מייצר מתח משתנה כלל אלא מתח קבוע.

בדיקת חיישן חמצן קדמי

scanner-dpf

כאמור, כאשר בודקים באמצעות סקופ את שתי צורות הגלים : בחיישן הקדמי ובחיישן האחורי ורואים שהגלים שווים, לכאורה ממיר לא תקין, צריך לא להיחפז ישנם מספר תקלות שיכולות להטעות אותנו ולגרום לקוד תקלה P0420 להופיע ואנו רוצים למנוע החלפת ממיר קטליטי יקר ולא לצורך.  תחילה יש לוודא שאין דליפה של גזי הפליטה מסעפת הפליטה, במידה ויש צריך לתקן תחילה את הדליפה. 

בדיקת חיישן חמצן אחורי

scanner-connected-to-muffler

בשלב השני יש לבדוק את מעגל החימום של חיישן החמצן האחורי כולל גוף החימום עצמו של החיישן. החימום של החיישן נחוץ לצורך פעולתו התקינה של החיישן. מעגל חימום לא תקין של החיישן עלול לגרום לקוד התקלה P0420 להופיע. המסקנה מכך היא, למרות שקוד התקלה מציין שהממיר הקטליטי אינו יעיל, התקלה בפועל יכולה להיות קשורה לחמום החיישן חמצן או לחיישן חמצן אחורי לא תקין.

מה עושים שהחלפת חיישן לא פותרת את הבעיה

ישנם כלי רכב שהחלפת החיישן והממיר הקטליטי, פתרה את הבעיה זמנית ולאחר תקופה לא ארוכה התקלה חזרה בשנית, ישנם יצרני רכב שפתרו את הבעיה ע"י החלפת מחש ניהול מנוע (בפועל שינו את התוכנה שמטפלת בחיישן האחורי בתוך המחשב). אבל בעלי המקצוע בישראל פתרו את הבעיה ע"י "תיכמון" המחשב וזאת באמצעות הוצאת חיישן החמצן האחורי והכנסת טבעת בינו לבין ההברגה של הממיר. לאחרונה, יצרו מתאם חיישן כמו שהיה קיים במאריך של המצת שהיה קיים בעבר לפתור בעיות שמן בחחלל השריפה. הוצאת החיישן מסנטימר עד שתיים ממקומו המקורי גורמת לרוב גזי הפליטה לא לחדור לתוכו ובכך המחשב לא יודע כלל שהממיר לא תקין או חיישן החמצן לא מתפקד כשורה. 

דוגמאות של מאריכים לחיישן חמצן אחורי

2-bolts-extensioners

מיקום המאריך בחיישן האחורי

bolt-extensioner-in-muffler
bottom of page